مالیات بر حقوق

طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده(85) این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند.

چه کسانی مشمول ارسال لیست مالیات بر حقوق و پرداخت آن هستند؟

کلیه اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مطابق با ماده 86 قانون مالیات های مستقیم باید لیست مالیات حقوق کارکنان خود را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند.

با توجه به اقدامات سازمان امور مالیاتی جهت سهولت در کنترل و نگهداری اطلاعات ارسالی توسط اشخاص و شرکت‌ها، ارسال لیست مالیات حقوق نیز به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد.

از جمله اطلاعاتی که شرکت‌ها به صورت ماهانه، از طریق سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، لیست مالیات بر حقوق پرسنل است. پیرو توضیحات بالا ارسال اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد و مبالغ کسر شده توسط کارفرمایان باید در قالب نرم افزار (تایید شده از جانب دارایی) تکمیل گردیده و در صورت مشمول بودن، پس از دریافت قبض دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت، با مراجعه به هر یک از بانک‌ها پرداخت شود.

وجه پرداخت شده در مورد ارسال لیست حقوق و دستمزد نیز، مشابه کلیه قبوض (تلفن ثابت، گاز و…) در لحظه پرداخت در حساب‌های مربوط به سازمان ثبت می گردد و نیازی به مراجعه حضوری به شعب مالیاتی و تهیه مدارک مکتوب و ارتباط با ممیزین جهت تایید اطلاعات نیست.

سامانه ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان

در طول سالهای اخیر سامانه های الکترونیکی زیادی برای انجام امور مالیاتی و بیمه ای ایجاد شده اند که راه اندازی همه آن ها چند هدف واحد را دنبال می کنند. مهمترین این اهداف، تسهیل و تسریع در انجام این امور بوده است.

هدف از راه اندازی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق (سامانه مالیات بر حقوق کارکنان) نیز در ابتدا افزایش سرعت و راحتی مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق بوده و هست. جلب رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و ایجاد شفافیت در انجام همه این امور، از دستاوردهای اجرای این طرح ها بوده است.

در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق همه جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد پرداخت کننده و دریافت کننده حقوق ذکر می شود و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مزایا و مالیاتی که برای آن باید پرداخت شود در قالب فایل های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت می شود و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره می شود.

اسکرول به بالا