نو اندیشان مدیریار کاسپین
ارسال شده توسط namyc
چرایی هزینه یابی بر پایه هدف

چرایی هزینه یابی بر پایه هدف

هزینه یابی بر پایه هدف درشرایطی از بازار که قیمت محصول مورد نظر ما در آن در رقابت است بکار می رود در این شرایط برای بدست آوردن بهای محصول از هزینه یابی بر پایه هدف استفاده می شود که این فرایند کاملن منظم و منسجم می باشد در جهت مشخص کردن هزینه تولید یک محصول با کیفیت مشخص ، بهای فروش پیش بینی شده که موجب یک درآمد و سود آوری مشخص در تولید محصول می شود.به تعریف دیگر فرایند هزینه یابی بر پایه هدف یک ابزار بسیار قوی برای تضمین سودآوری محصولی که در یک سطح مشخصی از نظر کیفیت ،
قیمت و کارکرد به بازار عرضه شده که می تواند سه اصل کیفیت هزینه و کیفیت و زمان را پیش از وقوع کنترل نماید.
در فرایند هزینه یابی بر پایه هدف موضوع احترام به مشتری و مشتری مداری نیز رعایت می شود و در آن کارکردها و اطلاعات یک محصول را هماهنگ و شفاف می کند و این نیازهای تقاضا کننده محصول است که فرایند هزینه یابی بر پایه هدف را هدایت می نماید و همینطور این مهندسی معکوس در تولید محصول و قیمت تمام شده است که در مراحل اولیه تولید محصول یا همان طراحی محصول بوسیله بهره گیری از تحقیقات بازار هم می تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد و هم سود مورد نظر مدیریت سازمان را برآورده می سازد.

معادله : بهای تمام شدهفروش = سود

این فرایند بر پایه استراتژی کاهش هزینه ها در زمان طراحی و ایجاد خط تولید محصول است که دورنمایی از تولید محصول را برای مدیران به تصویر می کشد و هدفش کم کردن هزینه های تولید، بازاریابی ، مهندسی و حسابداری می باشد که به کاهش هزینه ها و همینطور کوتاه کردن عمر محصولات بصورت منطقی می پردازد. در نتیجه هزینه یابی بر پایه هدف بهای تمام شده محصول و هزینه تولید را به سطحی که از قبل تعیین شده می .رساند تا بتواند سود پیش بینی شده را ارایه نماید و همچنین از حد تعیین شده هزینه ها نیز تجاوز ننماید.

بقای سازمان

هزینه یابی بر پایه هدف می تواند بطور مستقیم بر روی سودآوری سازمان تاثیر ویژه ای گذاشته و همین سودآوری و فعالیت های مستمر موجب می شود عمر یک سازمان و موسسه طولانی تر شود همانطور که گفته شد این سازمانها بکار می رود تا بتوانند با برآورد هزینه تولید و به حداقل رساندن هزینه یک محصول وهمچنین با در نظر گرفتن سود حاصله از فروش محصول و خدمت به بقای سازمان که هدف کلی می باشد کمک شایانی نماید.

معادله : سود مورد انتظارهدفقیمت فروش هدف = بهای تمام شده هدف

این استراتژی از اینجا شروع می شود که تحقیقات در بازار بروی قیمت محصول با همین کیفیت و کارکرد انجام شده باشد ومحصول تولیدی ما با چه بهای تمام شده ای نسبت به قیمت فروش بدست آمده و سود مورد انتظار در بازار هدف به فروش می رسد که برای بدست آوردن بهای تمام شده باید سود مورد انتظار را از قیمت فروش محصول هدف کسر نماییم تا بهای تمام شده محصول محاسبه شود و این می شود الگویی که ما می توانیم طبق آن محصول خود را طراحی نماییم .

تعریف هزینه یابی

هزینه یابی بر پایه هدف یعنی اینکه ابتدا قیمت محصول خود را در بازار هدف به دست آوریم و در نهایت بتوانیم محصول خود را در فرایند تولید به نحوی طراحی نماییم که در پایان تولید با این قیمت محصول خود را در بازار هدف بفروش برسانیم اما در این زمینه تعریف جامع تری وجود دارد کوپر واسلاکمولدر در کتاب خود آورده است :
رویکردی ساختار یافته که می تواند بهای تمام شده ای را برای چرخه حیات یک محصول با مشخصات و ویژگی خاص پیشنهاد کند که سودآوری دلخواه را با چرخه حیات محصول پس از فروش آن ایجاد می نماید که بهای تمام شده در بعنوان یک داده در طراحی محصول بکار می رود و نه بعنوان یک خروجی یا ستاده فرایند طراحی .

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *